Bij het woord cacao denken we vaak heel snel aan chocola. De ‘gewone’ chocoladerepen zitten echter vol met toegevoegde suikers. De pure variant, en dan het liefst vanaf 85%, biedt vele gezondheidsvoordelen. Het verschil tussen gewone cacaopoeder en rauwe cacaopoeder zit hem in de verhitting hiervan. Bij verhitting gaan veel goede voedingsstoffen verloren. Rauwe cacao is zeer mineraalrijk, het bevat o.a. zeer veel magnesium. Magnesium zorgt o.a. voor een goede doorbloeding en vermindert verkramping. Ook bevat het veel ijzer, calcium, zink en vitamine A, B1, B2, B5, C en E. En nog een bijkomend voordeel: cacao verbetert je stemming doordat er tryptofaan in zit, dat van nature vrolijk maakt, stress vermindert en ontspant.

Omdat rauwe cacao zeer weinig suiker bevat zal de smaak in het begin even wennen zijn. Er zijn echter diverse mogelijkheden om de rauwe cacao in te verwerken. Over een fruitsalade, door een smoothie, yoghurt, kwark, havermout of over een pannenkoek. Ook kun je er een chocolate cheesecake of chocoladeballetjes mee maken. Maar je kunt natuurlijk ook een chocoladereep kopen met raw cacao (tip: Lovechock*).

*  Daar waar ik een merknaam gebruik, is dit niet om reclame te maken. Ik ontvang hiervoor ook geen vergoedingen van betreffende leveranciers of producenten.

Voedingsweetje: Cacao

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.